Droit d'auteur
Données et réconciliation: une analyse de la décision Fontaine
Les pays se tournent de plus en plus vers une économie du savoir, de l’immatériel. Les connaissances technoscientifiques et la capacité moderne d’appliquer aux données une logique d’exploitation sont en train de transformer nos marchés. Or, dans l’économie du savoir, l’innovation est reine et le renforcement de la propriété intellectuelle et de la protection des […] Lire la suite
Conjectures on governance and wholesale copyright licensing
The role of CMOs is to provide users with licences to use their repertoire. They offer such repertoire licences to those seeking often unlimited access to their catalogue. Describing them as wholesalers allows us to draw a few inferences about their role and functioning, with emphasis on the supplier/shareholder, member/non-member, owner/user dualities. Lire la suite
Copyright Law in Canada and the United States
A panel comparing and contrasting copyright, contracts, work-for-hire and other concepts related to art and art law in a cross-border context. Keycon is a Science Fiction & Fantasy Literary Convention. It focuses on science fiction, fantasy and related literary genres in any form. It includes, but is not limited to, writing, visual arts, television and […] Lire la suite
Collective Societies in a Transactional World
In CBC v. SODRAC, the Supreme Court decided that arbitration decisions rendered by the Copyright Board under s. 70.2 of the Copyright Act were not mandatory. This raises interesting questions regarding the interaction between users and collective societies under s. 70.1 ff.: To what extent does the decision apply to collective societies beyond SODRAC? Is […] Lire la suite
2015 Copyright Review
Please join the Tech/IP Section for our year end wrap-up, including updates from the realms of privacy, trade-marks, copyright and patents. We will also use this opportunity to discuss programming for the upcoming year, and invite comments and participation from new and returning members. Lire la suite
Réinventer la Commission du droit d’auteur
À l’aide de comparaisons avec certains processus nationaux – p. ex. la CCN, le Tribunal de la concurrence, les audiences liées au Règlement des médicaments brevetés (avis de confirmité), etc. – et internationaux, ce groupe d’experts pourrait se donner une idée du fonctionnement possible d’une Commission « modernisée » du droit d’auteur au Canada. Ils pourraient examiner […] Lire la suite
The Curious Case of Canadian Performers
Voir le programme complet. Lire la suite
“Mandatory” Tariffs
The majority reasons established that the power of the Copyright Board to set the terms of a licence under s. 70.2 of the Copyright Act does not include the power to bind the parties to those terms: in the absence of clear authority that this is Parliament’s intent, “the burdens of a license should not […] Lire la suite
Gestion collective: L’après Sté. Radio-Canada c. SODRAC
Dans l’arrêt Société Radio‑Canada c. SODRAC 2003 Inc., la Cour Suprême ne s’est pas contentée d’arrimer neutralité technologique et évaluation. Le Juge Rothstein, pour la majorité, a ajouté que les licences octroyées par la Commission du droit d’auteur sur le fondement de l’article 70.2. ne sont pas revêtues d’un caractère obligatoire à l’égard des utilisateurs, […] Lire la suite
Collective administration
Président de panel: Ariel Katz Participants: Ariel Katz, Adriane Porcin, Jonathan Band, Mariana Giorgetti Valente, Shamnad Basheer, Amba Kak. Le congrès en images Lire la suite